Щодо порядку та способів залучення та забезпечення фінансування послуг з архітектурного та інженерно-будівельного проектування, експертизи і обстеження у будівництві, технічного нагляду за будівництвом, інженерно-консультаційних послуг

У зв’язку з надходженням до Асоціації міст України численних звернень органів місцевого самоврядування, АМУ звернулася до Мінрегіону з проханням надати роз’яснення щодо порядку та способів залучення та забезпечення фінансування послуг з  архітектурного та інженерно-будівельного проектування, експертизи і обстеження у будівництві, технічного нагляду за будівництвом, інженерно-консультаційних послуг на різних етапах реалізації будівельного проекту.

Нижче наведено звернення АМУ.

«Враховуючи численні звернення органів місцевого самоврядування, а також виходячи з необхідності дотримання вимог законодавства при реалізації будівельних проектів Асоціація міст України звертається до Міністерства розвитку громад та територій України щодо наступного.

Органи місцевого самоврядування відповідно до статті 2 Закону України «Про публічні закупівлі» віднесені до категорії замовників, що здійснюють закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до вимог цього Закону.

Зокрема, для спорудження об’єктів різного класу наслідків (СС1, СС2, ССЗ) закуповуються роботи та послуги, що передбачають здійснення архітектурного та інженерно-будівельного проектування, експертизи і обстеження у будівництві, технічного нагляду тощо, які постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 № 554 віднесені до Переліку видів робіт (послуг), пов’язаних із створенням об’єктів архітектури, виконавці яких проходять професійну атестацію.

Відповідно до статті 17 Закону України «Про архітектурну діяльність» та Порядку проведення професійної атестації відповідальних виконавців окремих видів робіт (послуг), пов’язаних із створенням об’єктів архітектури, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 № 554, виконавці, які одержали кваліфікаційний сертифікат, можуть виконувати роботи (послуги), пов’язані із створенням об’єктів архітектури, що зазначені у такому кваліфікаційному сертифікаті.

Слід зазначити, що на сьогодні на підтвердження кваліфікації персоналу у складі тендерної документації учасники закупівель надають різні кваліфікаційні сертифікати: як із зазначенням кваліфікаційної категорії працівників та класу наслідків (відповідальності) об’єктів, щодо яких можуть виконуватися відповідні роботи (послуги), так і без такої інформації. Крім того, у деяких сертифікатах інженерів технічного нагляду замість інформації про клас наслідків (відповідальності) об’єктів зазначена їх категорія складності.

Водночас, безкатегорійні сертифікати часто не визнаються такими, що відповідають вимогам законодавства та кваліфікаційним критеріям, як замовниками, так і в рішеннях Антимонопольного комітету України за результатами розгляду відповідних скарг. Рахункова палата також визначає факти залучення до виконання робіт працівників з сертифікатами без зазначення кваліфікаційної категорії як неналежну сплату коштів фахівцям, що не мають відповідного кваліфікаційного сертифіката, прикладом чого є розміщений на її сайті Звіт про результати аудиту ефективності виконання заходів з матеріально-технічного забезпечення закладів загальної середньої освіти за кошти субвенцій з державного бюджету від 25.05.2021 № 11-2.

Зважаючи на викладене та з метою надання інформаційної підтримки членам Асоціації щодо дотримання містобудівного законодавства, належного проведення публічних закупівель та отримання якісних робіт (послуг) просимо надати роз’яснення щодо того, які саме кваліфікаційні сертифікати вважаються відповідними та дають право на виконання робіт (послуг) щодо об’єктів класу наслідків (відповідальності) СС1, СС2, СС3».

Переглянути звернення АМУ можна за цим посиланням.

Листом від 16.08.2021 № 7/15.2/12144-21 Міністерство розвитку громад та територій України надало відповідь, у якій, зокрема зазначено таке:

  1. При визначенні відповідності кваліфікаційного сертифіката слід керуватися відповідністю робіт (послуг), які виконуються щодо об’єктів певного класу наслідків (відповідальності), кваліфікаційній категорії і професійній спеціалізації виконавця, що установлені кваліфікаційними вимогами, та роботам (послугам), спроможність виконання яких визначена кваліфікаційним сертифікатом, а також враховувати дотримання вимог безстроковості кваліфікаційного сертифіката, визначених статтею 17 Закону України «Про архітектурну діяльність.
  2. Кваліфікаційні сертифікати інженерів технічного нагляду, у яких зазначено спроможність виконання робіт щодо об’єктів відповідної категорії складності, дають право здійснювати технічний нагляд на об’єктах того класу наслідків (відповідальності), до якого належить об’єкт будівництва відповідно:  I та II категорій складності належать до об’єктів з незначними (СС1) наслідками; III та IV категорій – до об’єктів з середніми (СС2) наслідками; V категорії – до об’єктів із значними (СС3) наслідками.
  1. Видані до 1 січня 2016 р. кваліфікаційні сертифікати, які не містять інформації про кваліфікаційну категорію виконавця та клас наслідків (відповідальності) об’єкта, за умови дотримання вимог безстроковості, визначених статтею 17 Закону України «Про архітектурну діяльність», можуть використовуватися при виконанні робіт на об’єктах класу наслідків (відповідальності) СС1.

З роз’ясненням Міністерства можна ознайомитись за цим посиланням.